Rodzaje Kart w Pokémon TCG

W Pokémon TCG występują trzy główne kategorie kart, które stanowią fundament rozgrywki: Karty Pokémon, Karty Energii i Karty Trenera.

Karty Pokémon (Character Cards)

Karty Pokémon reprezentują same stworzenia Pokémon i są głównymi jednostkami używanymi do atakowania przeciwnika. Są one podzielone na trzy etapy ewolucji:

  • Podstawowe (Basic): Mogą być zagrane bezpośrednio na pole gry.
  • Etap 1 (Stage 1): Ewoluują z Pokémonów Podstawowych.
  • Etap 2 (Stage 2): Ewoluują z Pokémonów Etapu 1. Zasady ewolucji stanowią, że Pokémon nie może ewoluować w tej samej turze, w której został zagrany, i może ewoluować tylko raz na turę (chyba że specyficzna karta stanowi inaczej). Ewolucja usuwa wszelkie Specjalne Kondycje, ale zachowuje liczniki obrażeń i dołączone karty Energii.

Kluczowe elementy każdej Karty Pokémon to:

  • Punkty Życia (PŻ/HP): Wskazują, ile obrażeń Pokémon może przyjąć, zanim zostanie znokautowany.
  • Ataki: Każdy Pokémon ma jeden lub więcej ataków, a ich obrażenia i dodatkowe efekty są wyraźnie wymienione na karcie.
  • Zdolności (Abilities): Są to specjalne moce, które nie są atakami. Mogą być używane zarówno z Aktywnego Miejsca, jak i z Ławki, chyba że tekst zdolności określa inaczej.
  • Słabość (Weakness): Wskazuje typ, na który Pokémon jest wrażliwy, co oznacza, że otrzymuje dodatkowe obrażenia (zazwyczaj x2) od ataków tego typu.
  • Odporność (Resistance): Wskazuje typ, na który Pokémon jest odporny, co oznacza, że otrzymuje mniej obrażeń (zazwyczaj -30) od ataków tego typu.
  • Koszt Wycofania (Retreat Cost): Liczba kart Energii, które należy odrzucić, aby przenieść aktywnego Pokémona na ławkę.

W Pokémon TCG występuje 11 różnych typów Pokémonów, z których każdy ma swoje unikalne cechy, mocne i słabe strony. Typ Pokémona wpływa na interakcje z innymi kartami podczas rozgrywki.

Typ PokémonaKolor Ramki KartyTypowe Cechy/Zdolności w Grze (przykłady)Przykładowe Zastosowanie Strategiczne
TrawaZielonyLeczenie, nakładanie statusu Zatrucia (Poisoned)Zwiększanie wytrzymałości, kontrola pola
OgieńCzerwonyDuże obrażenia, nakładanie statusu Podpalenia (Burned)Agresywne ataki, szybkie nokauty
WodaNiebieskiManipulacja Energią, przemieszczanie PokémonówKontrola zasobów, elastyczność pozycji
ElektrycznyŻółtyOdzyskiwanie Energii, nakładanie statusu Sparaliżowania (Paralyzed)Kontrola przeciwnika, szybkie ataki
PsychicznyFioletowySpecjalne moce, nakładanie statusów (Asleep, Confused, Poisoned), przenoszenie liczników obrażeńKontrola pola, manipulacja obrażeniami
WalczącyBrązowyWiększe ryzyko dla większych obrażeń, kombinacje trafień z rzutów monetąWysokie obrażenia, agresywna gra
MrocznyCzarnyPodstępne ataki, odrzucanie kart przeciwnika, nakładanie statusu ZatruciaKontrola ręki przeciwnika, szybkie obrażenia
MetalowySrebrnyWysoka odporność na ataki, wysokie PŻObrona, wytrzymałość na polu
BaśniowyRóżowyOgraniczanie efektywności ataków przeciwnikaWsparcie, osłabianie przeciwnika
SmoczyNiebiesko-żółtyBardzo silne ataki, często wymagają dwóch typów EnergiiPotężne ataki, wymagają specyficznego budowania talii
BezbarwnyBiałyRóżnorodne ruchy, elastyczność z każdym typem EnergiiUniwersalne, pasują do każdej talii

Obliczanie obrażeń z uwzględnieniem Słabości i Odporności jest procesem wieloetapowym. Kolejność obliczania jest kluczowa: najpierw uwzględniane są obrażenia bazowe, następnie mnożenie przez Słabość (zazwyczaj x2), potem odejmowanie Odporności (zazwyczaj -30), a na końcu stosowanie innych efektów modyfikujących obrażenia. Ważne jest, że Słabość i Odporność nie są stosowane do obrażeń zadawanych Pokémonom na ławce.

Karty Energii

Karty Energii są niezbędne do zasilania ataków Pokémonów. Dołączane są do Kart Pokémon i pozostają dołączone, dopóki jakiś efekt ich nie usunie. „Koszt ataku” na karcie Pokémona wskazuje, ile i jakiego typu Energii jest potrzebne do użycia danego ruchu. Gracz może dołączyć tylko jedną Kartę Energii na turę. Symbol bezbarwnej energii (biała gwiazdka) działa jak „dzika karta”, umożliwiając użycie dowolnego typu Energii dla tego kosztu ataku. Istnieje osiem typów Podstawowych Kart Energii: Trawa, Ogień, Woda, Elektryczny, Psychiczny, Walczący, Mroczny i Metalowy. Warto zauważyć, że typ Smoczy nie posiada własnej podstawowej energii. Oprócz podstawowych, istnieją również Specjalne Karty Energii, które mogą dostarczać wiele typów energii jednocześnie lub wiele energii bezbarwnych. Te karty są objęte Zasadą Czterech, co oznacza, że w talii można mieć maksymalnie 4 kopie każdej z nich. Karty Energii są odrzucane do stosu kart odrzuconych, gdy Pokémon, do którego są dołączone, zostaje wycofany lub znokautowany.

Karty Trenera (Trainer Cards)

Karty Trenera dostarczają różnorodnych korzyści i efektów podczas gry, wspierając strategię gracza. Dzielą się na trzy podtypy:

  • Przedmioty (Item Cards): Mogą być zagrane w dowolnej liczbie w ciągu tury gracza, zanim zaatakuje. Posiadają specyficzne instrukcje użycia. Specjalnym rodzajem Przedmiotów są Narzędzia Pokémon (Pokémon Tool Cards), które można dołączyć do karty Pokémona, aby zapewnić mu specjalne efekty. Do Pokémona można dołączyć tylko jedno Narzędzie Pokémon. Jeśli Pokémon zostanie zaatakowany, karta Narzędzia trafia na stos kart odrzuconych.
  • Wspierający (Supporter Cards): Można zagrać tylko jedną kartę Wspierającego na turę. Oferują znaczące korzyści, takie jak dobieranie kart, leczenie Pokémonów czy manipulowanie taliami. Gracz rozpoczynający grę nie może zagrać karty Wspierającego w swojej pierwszej turze.
  • Stadiony (Stadium Cards): Po zagraniu pozostają aktywne i wpływają na obu graczy. W danym momencie może być aktywna tylko jedna karta Stadionu; zagranie nowej karty Stadionu powoduje odrzucenie starej. Nie można zagrać Stadionu, jeśli na polu gry znajduje się już Stadion o tej samej nazwie.
1
3
2

Menu:

ostatnie wpisy:

WAW Pokemon

WAW Pokemon to prawdopodobnie największy i najlepszy polski serwis fanowski, całkowicie poświęcony światu Pokémon. Znajdziesz u nas bazę kart Pokémon Pocket, a także wywiady, czy felietony. Piszemy nie tylko o grach, ale też o zabawkach, książkach i karciance Pokémon. Od lat tworzymy miejsce, które łączy społeczność Trenerów Pokémon w Polsce i dostarcza im najbardziej aktualnej i kompleksowej wiedzy.

wersja 8.11
WAW Pokemon działa od 22.04.2014 r.
Kontakt z nami

Współpraca

Pokemon Special

Serwis prowadzi vulpister – tiktok.com/vulpister × vulpi.pl