Pokémon: Let’s Go, Pikachu! i Let’s Go, Eevee!

Pokémon: Let’s Go, Pikachu! i Pokémon: Let’s Go, Eevee! to strategiczne remaki klasycznej gry Pokémon Yellow: Special Pikachu Edition z 1998 roku, wydane na Nintendo Switch. Pozycjonowane są jako część siódmej generacji gier Pokémon, pomimo odmiennego podejścia do rozgrywki. Ich celem było wykorzystanie nostalgii wśród weteranów oraz przyciągnięcie ogromnej bazy graczy Pokémon GO na konsolę. Uproszczony system łapania i usunięcie Ukrytych Maszyn (HM) były eksperymentem z nowymi paradygmatami rozgrywki, czyniąc gry przystępnymi dla szerszej publiczności.

Rozwój, Wydanie i Wpływ Rynkowy

Twórcy i Wydawcy

Gry zostały opracowane przez Game Freak, a wydane przez The Pokémon Company i Nintendo. Junichi Masuda, kluczowa postać w serii, pełnił funkcję dyrektora, podkreślając, że gry są remake’ami Pokémon Yellow skierowanymi do młodszych graczy.

Globalna Premiera i Wyniki Komercyjne

Pokémon: Let’s Go, Pikachu! i Pokémon: Let’s Go, Eevee! zostały zapowiedziane w maju 2018 roku i wydane globalnie 16 listopada 2018 roku na Nintendo Switch. W ciągu dziesięciu dni sprzedały się w ponad 1,5 miliona egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych, a do 18 grudnia 2018 roku osiągnęły 2 miliony egzemplarzy w USA. Były to drugie najlepiej sprzedające się gry Pokémon w miesiącu premiery w USA, ustępując jedynie Pokémon Stadium. Sukces komercyjny potwierdził strategię połączenia tradycyjnych RPG z elementami mobilnymi, przyciągając zarówno fanów, jak i graczy Pokémon GO.

Strategiczny Zamiar: Przyciąganie Nowicjuszy i Weteranów

Gry miały „przyciągnąć nowicjuszy do serii, a także zaspokoić potrzeby starych fanów”, będąc „przede wszystkim skierowane do młodszej publiczności i tych, którzy są nowi we franczyzie Pokémon„. Recenzje potwierdziły ich sukces jako „idealnego punktu wejścia dla nowicjuszy” i „podróży w nostalgię dla weteranów”. Uproszczony system łapania, widoczne dzikie Pokémony i zawsze aktywny Exp. Share obniżyły próg wejścia. Region Kanto i oryginalne 151 Pokémonów przyciągnęły weteranów, dla których dodano Trenerów Mistrzów i walkę z Redem jako wyzwania po zakończeniu gry.

Poké Ball Plus: Immersyjne Akcesorium

Poké Ball Plus to opcjonalny kontroler, który działa jak Joy-Con, umożliwiając poruszanie się i walkę. Kluczową cechą jest sterowanie ruchem podczas łapania Pokémonów, z haptycznym sprzężeniem zwrotnym, światłem i dźwiękiem. Można go używać do „zabierania Pokémona na spacer” w prawdziwym świecie, co pozwala Pokémonowi zdobywać doświadczenie i znajdować przedmioty. Każdy Poké Ball Plus zawiera mitycznego Pokémona Mew. Akcesorium łączy się również z Pokémon GO, działając jak Pokémon GO Plus. Przyjęcie było pozytywne, chwalono jakość i immersję, choć zauważono ograniczoną funkcjonalność poza Let’s Go i Pokémon GO.

Narracja i Budowanie Świata: Reinterpretacja Podróży w Kanto

Główne Zadanie: Zostanie Mistrzem Ligi Pokémon

Celem jest zostanie Mistrzem Ligi Pokémon poprzez zebranie ośmiu Odznak Gymów i pokonanie Elitarnej Czwórki. Gracze łapią i trenują Pokémony, pomagają NPC-om i udaremniają plany Zespołu Rocket. Fabuła jest wierną reinterpretacją Pokémon Yellow.

Adaptacja Pokémon Yellow: Wierność Fabule i Zmiany Postaci

Fabuła i sceneria są podobne do Pokémon Yellow, z postaciami z anime, takimi jak Jessie, James i Meowth. Gracze kontrolują nowego, dostosowywalnego protagonistę, a ich rywal jest wspierającą postacią, w przeciwieństwie do Blue z Yellow. Red i Blue pojawiają się jako potężne NPC-e po swoich podróżach, co umieszcza akcję Let’s Go po wydarzeniach z oryginalnych gier.

Eksploracja Regionu Kanto: Wizualizacje, Projekt i Nawigacja

Region Kanto został odświeżony wizualnie. Dzikie Pokémony są widoczne w świecie gry, eliminując losowe spotkania. Tradycyjny rower usunięto; zamiast tego, dowolny Pokémon z drużyny może podążać za graczem, a wiele z nich można dosiąść. Ukryte Maszyny (HM) są nieobecne, zastąpione przez Tajne Techniki, których uczą się wyłącznie partnerzy Pikachu lub Eevee (np. „Chop Down” do usuwania drzew, „Sea Skim” do poruszania się po wodzie i „Sky Dash” do szybkiego podróżowania do odwiedzonych miast). Safari Zone zastąpiono Go Parkiem do transferu Pokémonów z Pokémon GO. Gymy mają wymagania wstępu, takie jak posiadanie Pokémona określonego typu lub poziomu. System przechowywania Pokémonów w PC zastąpiono przenośną skrzynką Pokémonów w ekwipunku, umożliwiając zmiany w drużynie w dowolnym momencie poza walką.

Zawartość po Zakończeniu Gry: Trwałe Wyzwania

Po zostaniu Mistrzem Ligi, gracze mogą ponownie rzucić wyzwanie wszystkim ośmiu Liderom Gymów i Elitarnej Czwórce (raz dziennie dla Liderów Gymów). W grze występują mityczne Pokémony Meltan i jego ewolucja Melmetal, które można przenieść z Pokémon GO. Legendarne Pokémony, takie jak Articuno, Zapdos i Moltres, mogą być spotkane i stoczone z nimi walki przed lub po zostaniu Mistrzem, a w przeciwieństwie do innych dzikich Pokémonów, te wymagają walki przed schwytaniem, z pięciominutowym limitem czasu. Mewtwo jest również dostępny i nie może uciec. Kluczowym wyzwaniem po zakończeniu gry są Trenerzy Mistrzowie, jeden dla każdego z 151 oryginalnych Pokémonów, wymagający użycia tylko Pokémona wybranego przez Trenera Mistrza i bez przedmiotów. Ostatecznym wyzwaniem jest walka z Redem na Płaskowyżu Indigo po pokonaniu sześciu Trenerów Mistrzów.

Kluczowe Mechaniki Rozgrywki: Innowacje i Uproszczenia

System Łapania: Połączenie Głównej Serii i Pokémon GO

Największą zmianą jest system spotkań z dzikimi Pokémonami i ich łapania: dzikie Pokémony są widoczne w świecie gry, a po kontakcie gracze wchodzą w sekwencję łapania podobną do Pokémon GO, używając kontrolerów ruchowych do rzutu Poké Ballem. Walki z dzikimi Pokémonami są nieobecne. XP zdobywa się głównie poprzez łapanie, z bonusami za dobre rzuty i serie złapań (Catch Combos), które zwiększają szanse na znalezienie Pokémonów z lepszymi ukrytymi statystykami (IV), rzadkich Pokémonów i Shiny Pokémonów. Wszystkie Pokémony w drużynie otrzymują XP dzięki zawsze aktywnemu Exp. Share. Wprowadzono nowe przedmioty zwane „cukierkami”, używane do wzmacniania statystyk Pokémona.

Dynamika Systemu Walki: Usprawniona Walka i Gra Kooperacyjna

Walki z Trenerami wykorzystują znany turowy system walki. Usunięto kilka podstawowych mechanik z ostatnich gier głównej serii, w tym Zdolności Pokémonów, trzymane przedmioty i efekty pogodowe, upraszczając strategiczną warstwę walk. Dostępna jest kooperacyjna gra wieloosobowa, gdzie drugi gracz może dołączyć w dowolnym momencie (z wyjątkiem walk z Trenerami Mistrzami), a walki z Trenerami stają się walkami 2 na 1, znacznie zmniejszając trudność.

Zarządzanie Pokémonami: Dostępność i Wyjątkowość Partnera

Startowy Pikachu lub Eevee gracza nie może ewoluować, wzmacniając jego rolę „partnera”, a ewoluować mogą tylko inne Pokémony tego samego gatunku złapane w dziczy. Partner podróżuje poza Poké Ballem, na ramieniu gracza (Pikachu) lub na jego głowie (Eevee), co jest nawiązaniem do mechaniki chodzącego Pikachu z Pokémon Yellow. Partner Pokémon może być dostosowywany za pomocą strojów i fryzur, może znajdować ukryte przedmioty, poruszając ogonem, i dawać prezenty. Partner Pokémon uczy się ekskluzywnych „Tajnych Technik” (Chop Down, Sea Skim, Sky Dash), które zastępują Ukryte Maszyny do poruszania się po świecie, a także ekskluzywnych, potężnych ruchów bojowych niedostępnych dla innych Pokémonów, których moc wzrasta wraz ze wzrostem przyjaźni. Przenośna skrzynka Pokémonów pozwala na natychmiastowe zmiany w drużynie, eliminując potrzebę odwiedzania Centrum Pokémon.

Łączność i Funkcje Społecznościowe

Gry oferują opcjonalną łączność z mobilną grą Pokémon GO, umożliwiając transfer Pokémonów pierwotnie odkrytych w regionie Kanto (w tym form Alolańskich i Meltan/Melmetal) z Pokémon GO do Let’s Go, gdzie pojawiają się w „Go Parku” i można je ponownie złapać. Po przeniesieniu Pokémony nie mogą zostać zwrócone do Pokémon GO. Dostępna jest lokalna kooperacyjna gra wieloosobowa. Funkcje online są znacznie ograniczone w porównaniu z innymi grami z głównej serii Pokémon, nie ma Wonder Trade, losowych walk z graczami ani walk rankingowych, a walki i wymiany mogą odbywać się tylko ze znajomymi, wymagając kodu do dołączenia. Do gry online wymagana jest subskrypcja Nintendo Switch Online.

Różnice Między Wersjami: Podział na Pikachu i Eevee

Ikoniczni Partnerzy: Rola, Interakcje i Personalizacja

Najbardziej oczywistą różnicą jest wybór Pokémona startowego: Pikachu w Pokémon: Let’s Go, Pikachu! lub Eevee w Pokémon: Let’s Go, Eevee!. Fizyczna obecność partnera różni się: Pikachu siedzi na ramieniu gracza, podczas gdy Eevee siedzi na jego głowie. Obaj partnerzy są kluczowi dla przygody, rozwijając się wraz z graczem i dzielą zdolność do nauki Tajnych Technik do poruszania się po świecie. Obaj mogą być ubierani w różne stroje i mieć stylizowane włosy, a żeńskie Pikachu mają ogon w kształcie serca, a żeńskie Eevee mają puszystą grzywę, która może zmieniać się w zależności od Trenera.

Ekskluzywny Roster Pokémów

Podobnie jak wszystkie parowane gry Pokémon, Let’s Go, Pikachu! i Let’s Go, Eevee! zawierają Pokémony ekskluzywne dla danej wersji, które można znaleźć tylko w jednej wersji, a aby ukończyć Pokédex, gracze muszą wymieniać się z kimś, kto posiada przeciwną wersję.

Ekskluzywne Pokémony są w dużej mierze takie same jak te w Pokémon Red i Pokémon Blue, ale ich dystrybucja jest nieco inna. Ekskluzywne dla Pokémon: Let’s Go, Pikachu! to Sandshrew, Sandslash, Oddish, Gloom, Vileplume, Mankey, Primeape, Growlithe, Arcanine, Grimer, Muk, Scyther oraz Alolański Sandshrew (możliwy do wymiany w Centrum Pokémon w Celadon City).

Ekskluzywne dla Pokémon: Let’s Go, Eevee! to Ekans, Arbok, Vulpix, Ninetales, Meowth, Persian, Bellsprout, Weepinbell, Victreebel, Psyduck, Golduck, Koffing, Weezing, Pinsir oraz Alolański Vulpix (możliwy do wymiany w Centrum Pokémon w Celadon City). Należy zauważyć, że choć niektóre Pokémony (np. Persian w wersji Pikachu, Arcanine w wersji Eevee) są generalnie ekskluzywne, pojedynczy egzemplarz można zdobyć poprzez wymianę z NPC w Vermilion City po złapaniu pięciu ekskluzywnych Pokémonów z przeciwnej wersji.

Pokémony Ekskluzywne dla Wersji

Wersja GryPokémony Ekskluzywne
Pokémon: Let’s Go, Pikachu!Sandshrew, Sandslash, Oddish, Gloom, Vileplume, Mankey, Primeape, Growlithe, Arcanine, Grimer, Muk, Scyther, Alolański Sandshrew (wymienny)
Pokémon: Let’s Go, Eevee!Ekans, Arbok, Vulpix, Ninetales, Meowth, Persian, Bellsprout, Weepinbell, Victreebel, Koffing, Weezing, Pinsir, Alolański Vulpix (wymienny)

Ruchy Sygnaturowe: Ekskluzywne Zdolności Partnera i Ich Użyteczność w Walce

Obaj partnerzy Pokémon (Pikachu i Eevee) mogą nauczyć się unikalnych, potężnych ruchów, których żaden inny Pokémon nie może się nauczyć, a moc tych ruchów często wzrasta wraz z przyjaźnią gracza z partnerem.

Ekskluzywne ruchy Pikachu to Pika Papow (potężny ruch typu Elektrycznego, którego siła jest związana z przyjaźnią), Zippy Zap (ruch typu Elektrycznego), Splishy Splash (ruch typu Wodnego z szansą na sparaliżowanie przeciwników) i Floaty Fall (ruch typu Latającego, często przedstawiany z Pikachu lecącym na balonach, i zazwyczaj powoduje paraliż).

Ekskluzywne ruchy Eevee to Veevee Volley (ruch typu Normalnego, którego siła jest związana z przyjaźnią), Bouncy Bubble (ruch typu Wodnego, który leczy Eevee o połowę zadanych obrażeń), Buzzy Buzz (ruch typu Elektrycznego, który zawsze paraliżuje przeciwnika), Sizzly Slide (ruch typu Ognistego, który zawsze powoduje u przeciwnika status spalenia), Glitzy Glow (ruch typu Psychicznego), Baddy Bad (ruch typu Mrocznego), Sappy Seed (ruch typu Trawiastego), Freezy Frost (ruch typu Lodowego) i Sparkly Swirl (ruch typu Baśniowego). Niektóre recenzje sugerują, że

Let’s Go, Eevee! może być łatwiejszą wersją ze względu na szeroką elastyczność ruchów Eevee.

Partner PokémonEkskluzywne Ruchy
PikachuPika Papow, Zippy Zap, Splishy Splash, Floaty Fall
EeveeVeevee Volley, Bouncy Bubble, Buzzy Buzz, Sizzly Slide, Glitzy Glow, Baddy Bad, Sappy Seed, Freezy Frost, Sparkly Swirl

Ogólny Wpływ Wyboru Wersji na Doświadczenie z Rozgrywki

Wybór między wersjami Pikachu i Eevee sprowadza się przede wszystkim do osobistych preferencji co do Pokémona startowego oraz chęci złapania konkretnych Pokémonów ekskluzywnych dla danej wersji. Poza starterem i dostępnością dzikich Pokémonów, podstawowe doświadczenie z rozgrywki, postęp fabuły i eksploracja regionu Kanto pozostają w dużej mierze identyczne. Unikalne zestawy ruchów partnerów Pokémonów oferują subtelne różnice w strategii walki, przy czym Eevee potencjalnie oferuje bardziej wszechstronną, a tym samym łatwiejszą rozgrywkę ze względu na szerokie pokrycie typów.

Przyjęcie przez Krytyków i Doświadczenie Graczy

Agregowane Wyniki Recenzji i Ogólny Konsensus

Pokémon: Let’s Go, Pikachu! i Let’s Go, Eevee! otrzymały „ogólnie pozytywne recenzje” od krytyków, według agregatora recenzji Metacritic.

Pokémon: Let’s Go, Pikachu! uzyskał Metascore 79 na podstawie 84 recenzji krytyków, a Pokémon: Let’s Go, Eevee! uzyskał Metascore 79 na podstawie 78 recenzji krytyków. Recenzje użytkowników na Metacritic były bardziej zróżnicowane, z niższym odsetkiem pozytywnych ocen w porównaniu z krytykami, co wskazuje na potencjalną rozbieżność między sentymentem krytyków a graczy lub bardziej głośny segment niezadowolonych graczy.

Pochwały: Nostalgia, Dostępność i Urok

Krytycy powszechnie chwalili gry za „rozgrywkę, nostalgię, dostępność dla nowych graczy i urok”. „Nostalgiczny powrót do regionu Kanto” był głównym atutem dla weteranów. Gry zostały pochwalone jako „idealny punkt wejścia dla nowicjuszy” , z „łatwą grywalnością”. Odświeżona grafika została opisana jako „ładna” i „oszałamiająca”. „Nowy sposób łapania Pokémonów” został doceniony za innowacyjność i uzależniający charakter. Często podkreślano urok i charakter, zwłaszcza partnerów Pokémonów i ich animacji.

Krytyka: Uproszczenie, Sterowania Ruchem i Postrzegany Brak Głębi dla Weteranów

Pomimo ogólnie pozytywnych recenzji, gry spotkały się z krytyką, szczególnie w odniesieniu do sterowania ruchem i postrzeganego uproszczenia. Sterowanie ruchem podczas łapania było czasami niespójne lub mniej precyzyjne. Częstą krytyką ze strony weteranów był „uproszczony system” i „brak walki między tobą a dzikim Pokémonem”. Usunięcie podstawowych mechanik RPG, takich jak Zdolności Pokémonów, trzymane przedmioty i efekty pogodowe, zostało odnotowane jako znaczące uproszczenie. Zawsze aktywny Exp. Share i zdobywanie XP z łapania doprowadziły do „łatwej” gry, a niektórzy recenzenci stwierdzili, że „przechodzi się samo” i że poziom trudności „nie przypali skóry”. To zmniejszyło motywację do używania innych Pokémonów niż startowy. Ograniczone funkcje online, takie jak brak Wonder Trade, losowych walk i rozgrywki rankingowej, były „sporym zawodem” dla niektórych graczy. System skrzynki Pokémonów, choć wygodny, był krytykowany za nieporęczną organizację. Niektórzy uważali, że gra „niewiele oferuje, jeśli jesteś weteranem serii pragnącym złożoności i wyzwań”.

Zaangażowanie Społeczności i Sentyment Graczy

Gry wygenerowały znaczącą dyskusję, szczególnie na platformach takich jak Reddit. Recenzje użytkowników na Metacritic pokazują niższy odsetek pozytywnych ocen niż krytycy, z zauważalną częścią recenzji mieszanych i negatywnych, co sugeruje bardziej spolaryzowane przyjęcie wśród szerszej bazy graczy, zwłaszcza tych, którzy zostawili recenzje. Wiele komentarzy użytkowników wyraża silną nostalgię i zadowolenie z „odświeżenia oryginalnej fabuły” oraz „skupienia się na łapaniu Pokémonów zamiast na walce” jako „świetnego wprowadzenia dla młodszych graczy”. Z drugiej strony, niektórzy użytkownicy wyrazili rozczarowanie z powodu „braku walki między tobą a dzikim Pokémonem” i tego, że gra jest „zbyt łatwa”. Gry odnotowano jako najczęściej oglądane tytuły na Twitchu w dniu premiery, co wskazuje na duże początkowe zainteresowanie społeczności.

Podsumowanie

Pokémon: Let’s Go, Pikachu! i Let’s Go, Eevee! z powodzeniem zreinterpretowały region Kanto i doświadczenie Pokémon Yellow dla nowej generacji konsol, oferując zaktualizowaną grafikę i urokliwą prezentację. Ich najważniejszą innowacją była integracja mechanik łapania inspirowanych

Pokémon GO, co usprawniło spotkania z dzikimi Pokémonami i zapewniło świeży, interaktywny sposób zbierania Pokémonów. Nacisk na partnera Pokémona, z jego unikalnymi interakcjami, personalizacją, Tajnymi Technikami i ekskluzywnymi, potężnymi ruchami, stworzył silny emocjonalny rdzeń przygody. Gry wprowadziły wygodne ulepszenia jakości życia, takie jak widoczne dzikie Pokémony i przenośna skrzynka Pokémonów, usprawniając przebieg eksploracji. Włączenie solidnych wyzwań po zakończeniu gry, takich jak Trenerzy Mistrzowie i walka z Redem, zapewniło głębię dla oddanych graczy.

Wpływ Gier na Franczyzę Pokémon i Przyszłe Projekty

Let’s Go posłużyły jako krytyczny poligon doświadczalny dla nowych mechanik i strategiczny pomost między mobilnymi a konsolowymi ekosystemami Pokémon. Ich sukces komercyjny pokazał żywotność bardziej przystępnego, nostalgicznego doświadczenia

Pokémon na Nintendo Switch, potwierdzając rozszerzenie docelowej publiczności franczyzy. Mieszane przyjęcie przez krytyków i graczy, zwłaszcza „podział weteranów” w kwestii uproszczenia , dostarczyło cennych informacji zwrotnych na temat równowagi między dostępnością a tradycyjną głębią RPG. Chociaż kolejne tytuły głównej serii, takie jak

Pokémon Sword and Shield, powróciły do bardziej tradycyjnych mechanik walki i funkcji konkurencyjnych, wpływ Let’s Go można dostrzec w ciągłym skupieniu na wierności wizualnej, ulepszeniach jakości życia i eksploracji nowych pętli rozgrywki (np. mechaniki łapania i widoczne Pokémony w świecie gry w Pokémon Legends: Arceus). Let’s Go pozwoliło Game Freak zdywersyfikować swoją ofertę, zaspokajając potrzeby graczy, którzy preferowali prostsze, bardziej narracyjne i nostalgiczne doświadczenie, jednocześnie rezerwując bardziej złożone, konkurencyjne elementy RPG dla innych tytułów głównej serii.

Końcowe Refleksje

Pokémon: Let’s Go, Pikachu! i Let’s Go, Eevee! reprezentują odważny krok dla franczyzy, zaprojektowany jako przyjazne wejście dla nowych graczy, jednocześnie oferując nostalgiczną podróż dla weteranów. Gry w dużej mierze odniosły sukces w swoim głównym celu, jakim była dostępność i urok, zdobywając pochwały za zaktualizowaną grafikę i innowacyjne mechaniki łapania. Jednak celowe uproszczenia, zwłaszcza w mechanikach walki i funkcjach online, stworzyły wyraźny podział wśród długoletnich fanów, podkreślając wyzwania związane z ewolucją ukochanej serii. Ostatecznie, Let’s Go umocniło obecność marki Pokémon na Nintendo Switch i pokazało potencjał dla różnorodnych doświadczeń z rozgrywki w ramach franczyzy, torując drogę dla przyszłych innowacji, jednocześnie przypominając deweloperom o podstawowych zasadach, które najgłębiej rezonują z jej oddaną publicznością.

1
3
2

Menu:

przeczytaj jeszcze..

WAW Pokemon

WAW Pokemon to prawdopodobnie największy i najlepszy polski serwis fanowski, całkowicie poświęcony światu Pokémon. Znajdziesz u nas bazę kart Pokémon Pocket, a także wywiady, czy felietony. Piszemy nie tylko o grach, ale też o zabawkach, książkach i karciance Pokémon. Od lat tworzymy miejsce, które łączy społeczność Trenerów Pokémon w Polsce i dostarcza im najbardziej aktualnej i kompleksowej wiedzy.

wersja 8.11
WAW Pokemon działa od 22.04.2014 r.
Kontakt z nami

Współpraca

Pokemon Special

Serwis prowadzi vulpister – tiktok.com/vulpister × vulpi.pl