
Pokémon Conquest, znana w Japonii jako Pokémon + Nobunaga’s Ambition, jest jednym z najbardziej nieoczekiwanych, a zarazem udanych crossoverów w historii franczyzy Pokémon. Ta taktyczna gra RPG z 2012 roku, opracowana przez Tecmo Koei i wydana na Nintendo DS , stanowi fuzję uniwersum Pokémon z serią
Nobunaga’s Ambition, osadzoną w historycznej Japonii. Akcja gry toczy się w regionie Ransei, który jest stylizowany na feudalną Japonię z okresu Sengoku Jidai. W tym świecie, wojownicy (Bushō) i watażkowie (Bushō Rīdā) nie używają tradycyjnej broni, lecz polegają na Pokémonach w bitwach o podbój i zjednoczenie królestw. Co fascynujące, prawie 200 wojowników w grze jest opartych na prawdziwych postaciach historycznych z okresu Sengoku Jidai, takich jak Oda Nobunaga, Toyotomi Hideyoshi czy Oichi, co dodaje grze głębi historycznej.
Rozgrywka w Pokémon Conquest to turowa strategia, taktyczne RPG, przypominające klasyki gatunku, takie jak Final Fantasy Tactics czy Tactics Ogre. Bitwy odbywają się na siatce, a Pokémon mają różnorodne ataki i sposoby poruszania się, co wymaga strategicznego planowania. W przeciwieństwie do głównej serii, w Conquest wojownicy nie łapią Pokémonów za pomocą Pokéballi; zamiast tego, tworzą z nimi silne „linki” (więzi), a siła Pokémona zależy od tej relacji. Pokonani wojownicy i watażkowie mogą dołączyć do drużyny gracza, co wzbogaca możliwości taktyczne. Bitwy nie zawsze sprowadzają się do pokonania wszystkich wrogów; często obejmują zróżnicowane warunki zwycięstwa, takie jak zdobywanie i utrzymywanie określonych punktów na mapie lub eliminowanie konkretnych przeciwników.
Pokémon Conquest spotkało się z pozytywnym odbiorem krytyków, uzyskując imponującą ocenę 80/100 na Metacritic. Recenzenci chwalili grę za jej dostępność dla młodszych graczy, wysoką wartość powtórkową oraz umiejętne i udane połączenie Pokémonów z japońskim tłem historycznym. Gra oferowała obszerną kampanię dla jednego gracza, trwającą ponad 20 godzin, a także trzydzieści trzy epizody poboczne do ukończenia po głównej historii, oraz tryb rywalizacji Wi-Fi, co zapewniało bogatą zawartość. Pomimo pozytywnego odbioru i unikalnego potencjału,
Pokémon Conquest nigdy nie doczekało się kontynuacji. Fani wciąż wyrażają nadzieję na sequel, zwłaszcza że taktyczne RPG stały się w ostatnich latach bardziej popularne.
Crossover Pokémon + Nobunaga’s Ambition był odważnym i niekonwencjonalnym posunięciem. Połączył globalnie rozpoznawalną, rodzinną własność intelektualną z niszową, historycznie zakorzenioną serią strategiczną. Pozwoliło to Pokémonom wejść w gatunek taktycznych gier RPG z wbudowaną, choć mniejszą, publicznością z
Nobunaga’s Ambition, jednocześnie wprowadzając Nobunaga’s Ambition do znacznie szerszej, młodszej publiczności. Ten przykład pokazuje gotowość do eksperymentowania z „nieprawdopodobnymi” fuzjami gatunkowymi w celu rozszerzenia marki na nowe, potencjalnie niedostatecznie obsługiwane segmenty rynku. Chociaż nie doczekał się bezpośredniej kontynuacji , jego sukces krytyczny potwierdził, że własność intelektualna Pokémon jest wystarczająco elastyczna, aby wspierać złożoną, historycznie inspirowaną rozgrywkę taktyczną, potencjalnie wpływając na przyszłe strategiczne spin-offy lub elementy w głównej serii.





![[Plotka] Pokémon Wind & Pokémon Waves, generacja 10 nadchodzi!](https://pokemon.waw.pl/wp-content/uploads/2025/10/msedge_5xOQqdRnXx.webp)








