Seria gier wideo Pokémon, zapoczątkowana w 1996 roku, stała się globalnym fenomenem, wykraczającym daleko poza ramy elektronicznej rozrywki.
Historycznie, główne gry serii Pokémon były wydawane przede wszystkim na przenośnych konsolach, takich jak Game Boy, Game Boy Color, Game Boy Advance, Nintendo DS i Nintendo 3DS. W przeszłości, dedykowane konsole stacjonarne, takie jak Nintendo 64 czy GameCube, gościły głównie spin-offy, takie jak seria Pokémon Stadium czy Pokémon Colosseum. Jednakże, wraz z pojawieniem się Nintendo Switch, hybrydowej konsoli, która funkcjonuje zarówno jako urządzenie przenośne, jak i stacjonarne, granica ta uległa zatarciu.
Przegląd gier Pokemon głównego nurtu
| Generacja | Tytuł Gry | Konsola | Rok Wydania (Japonia) |
| 1 | Pokémon Red | Game Boy | 1996 |
| 1 | Pokémon Green | Game Boy | 1996 |
| 1 | Pokémon Blue | Game Boy | 1996 |
| 1 | Pokémon Yellow: Special Pikachu Edition | Game Boy | 1998 |
| 2 | Pokémon Gold | Game Boy Color | 1999 |
| 2 | Pokémon Silver | Game Boy Color | 1999 |
| 2 | Pokémon Crystal | Game Boy Color | 2000 |
| 3 | Pokémon Ruby | Game Boy Advance | 2002 |
| 3 | Pokémon Sapphire | Game Boy Advance | 2002 |
| 3 | Pokémon FireRed | Game Boy Advance | 2004 |
| 3 | Pokémon LeafGreen | Game Boy Advance | 2004 |
| 3 | Pokémon Emerald | Game Boy Advance | 2004 |
| 4 | Pokémon Diamond | Nintendo DS | 2006 |
| 4 | Pokémon Pearl | Nintendo DS | 2006 |
| 4 | Pokémon Platinum | Nintendo DS | 2008 |
| 4 | Pokémon HeartGold | Nintendo DS | 2009 |
| 4 | Pokémon SoulSilver | Nintendo DS | 2009 |
| 5 | Pokémon Black | Nintendo DS | 2010 |
| 5 | Pokémon White | Nintendo DS | 2010 |
| 5 | Pokémon Black Version 2 | Nintendo DS | 2012 |
| 5 | Pokémon White Version 2 | Nintendo DS | 2012 |
| 6 | Pokémon X | Nintendo 3DS | 2013 |
| 6 | Pokémon Y | Nintendo 3DS | 2013 |
| 6 | Pokémon Omega Ruby | Nintendo 3DS | 2014 |
| 6 | Pokémon Alpha Sapphire | Nintendo 3DS | 2014 |
| 7 | Pokémon Sun | Nintendo 3DS / 2DS | 2016 |
| 7 | Pokémon Moon | Nintendo 3DS / 2DS | 2016 |
| 7 | Pokémon Ultra Sun | Nintendo 3DS / 2DS | 2017 |
| 7 | Pokémon Ultra Moon | Nintendo 3DS / 2DS | 2017 |
| 8 | Pokémon: Let’s Go, Pikachu! | Nintendo Switch | 2018 |
| 8 | Pokémon: Let’s Go, Eevee! | Nintendo Switch | 2018 |
| 8 | Pokémon Sword | Nintendo Switch | 2019 |
| 8 | Pokémon Shield | Nintendo Switch | 2019 |
| 8 | Pokémon Brilliant Diamond | Nintendo Switch | 2021 |
| 8 | Pokémon Shining Pearl | Nintendo Switch | 2021 |
| 8 | Pokémon Legends: Arceus | Nintendo Switch | 2022 |
| 9 | Pokémon Scarlet | Nintendo Switch | 2022 |
| 9 | Pokémon Violet | Nintendo Switch | 2022 |
Generacja 1: Początki Fenomenu (Game Boy)
Pierwsza generacja gier Pokémon, wydana na konsolę Game Boy, wprowadziła świat w koncepcję łapania, trenowania i walki z fantastycznymi stworzeniami. Ustanowiła ona podstawowe mechaniki, które stały się filarami całej serii, i zapoczątkowała globalne zjawisko kulturowe. Generacja ta trwała od japońskiej premiery Pokémon Red w lutym 1996 roku do europejskiej premiery Pokémon Yellow w czerwcu 2000 roku. Gry te sprzedały się w ponad 45 milionach egzemplarzy na całym świecie, co świadczy o ich natychmiastowym sukcesie.
Pokémon Red, Blue i Green
Gry Pokémon Red i Green zostały wydane w Japonii w 1996 roku, a następnie w 1996 roku ukazała się wersja Blue. Tytuły te zdefiniowały gatunek RPG z elementami kolekcjonowania potworów. Gracze przemierzali region Kanto, dążąc do pokonania Elitarnej Czwórki i skompletowania Pokédexu zawierającego 151 Pokémonów. Gry te spopularyzowały koncepcję Pokémonów ekskluzywnych dla danej wersji, co zachęcało graczy do wymiany stworzeń w celu uzupełnienia kolekcji. Pokémon Green była wersją dostępną wyłącznie w Japonii, co sprawiło, że Red i Blue stały się głównymi globalnymi wydaniami.
Pokémon Yellow: Special Pikachu Edition
Wydana w 1998 roku, Pokémon Yellow była ulepszoną wersją oryginalnych gier, czerpiącą inspirację z popularnego anime Pokémon. Gra wyróżniała się tym, że Pikachu był niewyewoluowanym starterem gracza i podążał za nim poza Poké Ballem. Wprowadzono również zaktualizowane sprite’y Pokémonów oraz drobne zmiany w fabule, aby lepiej odpowiadały podróży Asha Ketchuma. Te udoskonalenia zapewniły bardziej dopracowane wrażenia dla fanów rozwijającej się franczyzy.
Generacja 2: Złoto, Srebro i Kryształ (Game Boy Color)
Druga generacja gier Pokémon, wydana na Game Boy Color, znacząco rozszerzyła świat Pokémonów. Wprowadzono 100 nowych Pokémonów, nowy region Johto oraz innowacyjny system cyklu dnia i nocy. Gry te ukazywały się od listopada 1999 roku (premiera Gold i Silver w Japonii) do listopada 2001 roku (premiera Crystal w Europie). Gold i Silver sprzedały się w ponad 23 milionach egzemplarzy na całym świecie, a Crystal w 6,3 miliona.
Pokémon Gold i Silver
Wydane w 1999 roku, Pokémon Gold i Silver bazowały na sukcesie pierwszej generacji, wprowadzając region Johto i 100 nowych Pokémonów, zwiększając ich łączną liczbę do 251. Kluczowe innowacje obejmowały wewnętrzny zegar czasu rzeczywistego, który wpływał na pojawianie się Pokémonów i wydarzenia w grze, system hodowli Pokémonów oraz dwa nowe typy: Stalowy i Mroczny. Unikalną cechą było to, że po pokonaniu Elitarnej Czwórki w Johto, gracze mogli wrócić do regionu Kanto z pierwszej generacji, oferując bezprecedensową ilość zawartości po zakończeniu głównej fabuły.
Pokémon Crystal
Wydana w 2000 roku, Pokémon Crystal była ostateczną wersją drugiej generacji, wzbogacając Gold i Silver o kilka znaczących ulepszeń. Była to pierwsza gra z głównej serii, która pozwoliła graczom wybrać płeć swojej postaci, co stało się standardową funkcją w kolejnych tytułach. Crystal wprowadziła również animowane sprite’y Pokémonów w bitwach, obiekt Battle Tower do gry rywalizacyjnej oraz bardziej znaczącą rolę dla legendarnego Pokémona Suicune. Te dodatki dopracowały doświadczenie w regionie Johto.
Ta generacja pokazała zaangażowanie w znaczące rozszerzanie uniwersum, a nie tylko iterację. Możliwość ponownego odwiedzenia Kanto była ogromną innowacją, skutecznie podwajającą zawartość gry i wyznaczającą wysoki standard dla przyszłych tytułów. To posunięcie ujawniło ambicje twórców do stworzenia większego, bardziej połączonego świata. Funkcje takie jak wybór płci postaci i animowane sprite’y, które zadebiutowały w Crystal, stały się standardowymi oczekiwaniami dla kolejnych gier. Ta generacja ugruntowała formułę wprowadzania nowych regionów i Pokémonów, jednocześnie udoskonalając podstawową rozgrywkę i dodając ulepszenia poprawiające komfort gry, co udowodniło, że franczyza może ewoluować poza swoją początkową koncepcję, zachowując jednocześnie swój urok.
Generacja 3: Nowe Horyzonty (Game Boy Advance)
Trzecia generacja gier Pokémon oznaczała znaczący skok technologiczny wraz z przejściem na konsolę Game Boy Advance. Przyniosła jaśniejsze kolory i bardziej szczegółową grafikę, wprowadzając jednocześnie region Hoenn i nowy zestaw Pokémonów. Generacja ta rozpoczęła się japońską premierą Pokémon Ruby i Sapphire w listopadzie 2002 roku, a zakończyła europejską premierą Pokémon Emerald w październiku 2005 roku. Ruby i Sapphire sprzedały się w 16,22 miliona egzemplarzy, Emerald w 6,22 miliona, a ulepszone wersje, Pokémon FireRed i LeafGreen, dodały kolejne 12 milionów sprzedaży.
Pokémon Ruby i Sapphire
Wydane w 2002 roku, Pokémon Ruby i Sapphire wprowadziły graczy do tropikalnego regionu Hoenn, prezentując 135 nowych Pokémonów i dynamiczne podwójne bitwy. Gry skupiały się na tematach środowiskowych, z przeciwnymi drużynami Aqua i Magma dążącymi do rozszerzenia morza lub lądu. Wprowadzono również Zdolności (Abilities) i Natury (Natures) dla Pokémonów, co dodało głębszych warstw strategicznych do bitew. Tytuły te pokazały możliwości Game Boy Advance dzięki żywej grafice.
Pokémon Emerald
Wydana w 2004 roku, Pokémon Emerald była ulepszoną wersją Ruby i Sapphire, łączącą elementy fabularne z obu gier. Występowały w niej zarówno Team Aqua, jak i Team Magma jako antagoniści, z większym naciskiem na legendarnego Pokémona Rayquazę. Emerald wprowadziła Battle Frontier, wymagającą placówkę po zakończeniu gry z różnymi trybami bitewnymi, oferującą szeroką powtarzalność i możliwości rywalizacji. Było to definitywne doświadczenie trzeciej generacji.
Pokémon FireRed i LeafGreen
Również wydane w 2004 roku, FireRed i LeafGreen były remake’ami oryginalnych gier Pokémon Red i Green, przenosząc region Kanto do nowoczesnego silnika trzeciej generacji. Gry te pozwoliły graczom doświadczyć klasycznej przygody z zaktualizowaną grafiką, nowymi mechanikami rozgrywki, takimi jak Vs. Seeker, oraz możliwością bezprzewodowej wymiany Pokémonów. Wprowadzono również Wyspy Sevii, nową zawartość po zakończeniu gry, która rozszerzyła historię Kanto i umożliwiła złapanie niektórych Pokémonów z Johto.
Decyzja o stworzeniu remake’ów starszych gier, zamiast kontynuowania wyłącznie nowych regionów, była kluczowym momentem w historii franczyzy. Pozwoliło to twórcom ponownie zaangażować weteranów serii, oferując im nostalgiczne doświadczenie, jednocześnie wprowadzając nowych graczy w początki serii za pomocą zaktualizowanych mechanik i grafiki. To posunięcie ustanowiło niezwykle udany i trwały wzorzec dla franczyzy: przeplatanie nowych generacji remake’ami popularnych poprzednich gier. Strategia ta nie tylko znacznie zwiększyła sprzedaż, ale także służyła do wypełnienia luki między generacjami, utrzymując starsze regiony w świadomości graczy i umożliwiając transfer Pokémonów między różnymi epokami gier, co sprzyjało poczuciu ciągłości i szerszego, połączonego świata Pokémon. Pokazało to również rosnącą pewność franczyzy w swoje własne dziedzictwo.
Generacja 4: Era Dwóch Ekranów (Nintendo DS)
Czwarta generacja gier Pokémon wykorzystała unikalne cechy konsoli Nintendo DS, w tym podwójne ekrany i możliwości dotykowe, wprowadzając jednocześnie region Sinnoh. Generacja ta trwała od japońskiej premiery Pokémon Diamond i Pearl we wrześniu 2006 roku do europejskiej premiery HeartGold i SoulSilver w marcu 2010 roku. Diamond i Pearl sprzedały się w 17,67 miliona egzemplarzy na całym świecie, a Pokémon Platinum dodało 7,6 miliona sprzedaży.
Pokémon Diamond i Pearl
Wydane w 2006 roku, Pokémon Diamond i Pearl przeniosły serię Pokémon na Nintendo DS, wprowadzając śnieżny region Sinnoh i 107 nowych Pokémonów. Gry te jako pierwsze w pełni wykorzystały Wi-Fi do handlu i walk online, rewolucjonizując interakcję między graczami. Wprowadzono również podział ruchów na fizyczne i specjalne, co znacząco pogłębiło strategiczną warstwę bitew. Narracja skupiała się na trio stworzenia i zniekształceniu czasoprzestrzeni.
Pokémon Platinum
Wydana w 2008 roku, Pokémon Platinum była ulepszoną wersją Diamond i Pearl, oferującą rozszerzoną fabułę skoncentrowaną wokół Distortion World i legendarnego Giratiny. Gra zawierała większy Pokédex, nowe formy dla niektórych legendarnych Pokémonów oraz znaczące ulepszenia Battle Frontier. Platinum dopracowała doświadczenie w Sinnoh dzięki szybszej rozgrywce, zaktualizowanej grafice i bardziej rozbudowanym funkcjom online, stając się definitywną wersją tej generacji.
Pokémon HeartGold i SoulSilver
Wydane w 2009 roku, te wysoce oczekiwane remake’i gier Gold i Silver z drugiej generacji na Nintendo DS. Wiernie odtworzyły regiony Johto i Kanto z oszałamiającą nową grafiką i wykorzystały podwójne ekrany DS do ulepszonej nawigacji po menu. Wyróżniającą się cechą była możliwość podążania wiodącego Pokémona za graczem w świecie gry, co było nostalgicznym nawiązaniem do Pokémon Yellow. Gry zawierały również akcesorium Pokéwalker, pozwalające graczom zabrać Pokémona ze sobą do prawdziwego życia.
Integracja funkcji Wi-Fi w Diamond i Pearl bezpośrednio wpłynęła na podstawowy społeczny aspekt Pokémonów – handel i walki – eliminując bariery geograficzne. To znacząco rozszerzyło możliwości interakcji dla graczy na całym świecie. Ten krok przekształcił Pokémon z doświadczenia głównie lokalnego trybu wieloosobowego w globalnie połączone. Był to kluczowy etap w modernizacji franczyzy, dostosowując ją do szerszych trendów w grach online i ustanawiając oczekiwania dotyczące rozbudowanych funkcji sieciowych we wszystkich kolejnych tytułach głównej serii. Ta zmiana była niezbędna dla dalszej istotności serii w coraz bardziej połączonym świecie gier.
Generacja 5: Bezpośrednie Kontynuacje (Nintendo DS)
Piąta generacja gier Pokémon zerwała z tradycją, wprowadzając bezpośrednie kontynuacje zamiast trzeciej, ulepszonej wersji, oferując świeże podejście narracyjne w tym samym regionie. Wszystkie gry tej generacji zostały wydane na Nintendo DS, co czyniło ją pierwszą konsolą, która gościła dwie generacje gier Pokémon. Rozpoczęła się japońską premierą Pokémon Black i White we wrześniu 2010 roku, a zakończyła europejską premierą Pokémon Black & White Version 2 w październiku 2012 roku. Ta generacja sprzedała się łącznie w 24,16 miliona egzemplarzy, z czego 15,64 miliona pochodziło z Pokémon Black i White (V1).
Pokémon Black i White
Wydane w 2010 roku, Pokémon Black i White wprowadziły graczy do regionu Unova, inspirowanego Nowym Jorkiem, oraz zupełnie nowego zestawu 156 Pokémonów. Była to pierwsza generacja, która do momentu zakończenia głównej gry zawierała wyłącznie nowe Pokémony. Fabuła była zauważalnie bardziej dojrzała i złożona, eksplorując tematy prawdy, ideałów oraz relacji między ludźmi a Pokémonami poprzez postacie antagonisty N i Zespołu Plasma. Gry te przesunęły granice narracji w serii.
Pokémon Black 2 i White 2
Wydane w 2012 roku, były to pierwsze bezpośrednie kontynuacje w głównej serii, osadzone dwa lata po wydarzeniach z oryginalnych Black i White w tym samym regionie Unova. Wprowadziły nowego protagonistę, nowe obszary i znacząco zmienioną fabułę, która kontynuowała konflikt z Zespołem Plasma. Gry wprowadziły kompleksowe wyzwanie po zakończeniu gry, nazwane Pokémon World Tournament, pozwalające graczom walczyć z Liderami Sal i Mistrzami z poprzednich regionów.
Przejście z „ulepszonej” wersji na bezpośrednie kontynuacje wskazuje na celową decyzję twórców o eksplorowaniu bardziej złożonych i ciągłych narracji. Pozwoliło to na rozwój postaci, zmiany w świecie w czasie i głębsze zaangażowanie w ustaloną historię. To posunięcie oznaczało znaczący krok w dojrzałości narracyjnej serii Pokémon. Pokazało to gotowość do eksperymentowania z formatami opowiadania historii poza ustaloną formułą, trafiając do publiczności, która dorastała z franczyzą i pragnęła bardziej zawiłych fabuł. Świadczyło to również o zaangażowaniu w pogłębianie historii poszczególnych regionów, zamiast po prostu przenosić się do nowego za każdym razem.
Generacja 6: Pełne 3D i Mega Ewolucje (Nintendo 3DS)
Szósta generacja gier Pokémon wprowadziła serię w pełną grafikę 3D i zaprezentowała potężną nową mechanikę bitewną: Mega Ewolucję. Rozpoczęła się globalną premierą Pokémon X i Y w październiku 2013 roku i zakończyła w listopadzie 2014 roku premierą Pokémon Omega Ruby i Alpha Sapphire w Europie. Były to pierwsze główne gry RPG Pokémon w pełnym 3D, wykorzystujące technologię Nintendo 3DS. X i Y sprzedały się w 16,11 miliona egzemplarzy, a remake’i Ruby/Sapphire (Omega Ruby i Alpha Sapphire) w 13,74 miliona.
Pokémon X i Y
Wydane w 2013 roku, Pokémon X i Y były przełomowe, będąc pierwszymi grami z głównej serii, które oferowały pełną grafikę 3D, ożywiając świat Pokémonów jak nigdy dotąd. Akcja rozgrywała się w regionie Kalos, inspirowanym Francją, i wprowadziły 72 nowe Pokémony oraz nowy typ Wróżki (Fairy), który zbalansował tabelę typów. Najważniejszą nową mechaniką była Mega Ewolucja, tymczasowa potężna transformacja dla określonych Pokémonów, dodająca dynamiczną warstwę do bitew. Gry te również usprawniły funkcje online.
Pokémon Omega Ruby i Alpha Sapphire
Wydane w 2014 roku, były to remake’i gier Ruby i Sapphire z trzeciej generacji w 3D na Nintendo 3DS. Wiernie odtworzyły region Hoenn z oszałamiającą, zaktualizowaną grafiką i włączyły nowe funkcje z szóstej generacji, w tym Mega Ewolucję. Gry rozszerzyły oryginalną fabułę o zawartość po zakończeniu gry, „Delta Episode”, skupiającą się na Rayquazie i Deoxysie, oraz wprowadziły Primal Reversion dla Groudona i Kyogre. Oferowały zmodernizowany i rozszerzony powrót do Hoenn.
Przejście na pełne 3D było niezbędną modernizacją, umożliwiającą bardziej immersyjne środowiska i dynamiczne animacje bitewne. Ta wizualna aktualizacja była kluczowa dla utrzymania konkurencyjności franczyzy w stosunku do innych nowoczesnych gier RPG. Jednocześnie, wprowadzenie Mega Ewolucji nie było tylko wizualnym efektem, ale znaczącym strategicznym dodatkiem, zmuszającym graczy do przemyślenia składu drużyn i strategii bitewnych. Ta generacja pokazała zaangażowanie twórców zarówno w wierność wizualną, jak i w ewolucję podstawowego systemu walki. Wprowadzenie Mega Ewolucji, obok typu Wróżki, fundamentalnie zmieniło metagame rywalizacji, dowodząc, że seria może wprowadzać wpływowe nowe mechaniki, które ożywiają rozgrywkę, nie porzucając swoich podstawowych zasad. Ustanowiło to precedens dla przyszłych generacji, aby wprowadzały podobne mechaniki „gimmickowe” (np. Z-Moves, Dynamax, Terastallization).
Generacja 7: Tropikalne Przygody (Nintendo 3DS)
Siódma generacja przeniosła akcję do tropikalnego archipelagu i wprowadziła nowe regionalne formy istniejących Pokémonów, wraz z potężnymi Z-Moves. Pokémon Sun i Moon zostały wydane w Japonii i USA w listopadzie 2016 roku, a w Europie tydzień później. Sun i Moon sprzedały się w 15,44 miliona egzemplarzy w ciągu sześciu miesięcy od premiery.
Pokémon Sun i Moon
Wydane w 2016 roku, Pokémon Sun i Moon przeniosły graczy do regionu Alola, łańcucha tropikalnych wysp inspirowanych Hawajami. Ta generacja wprowadziła 81 nowych Pokémonów i zastąpiła tradycyjne Sale Trenerów Wyzwaniem Wysp (Island Challenge), serią prób zakończonych walką z Totem Pokémonem. Nowe funkcje obejmowały potężne, jednorazowe Z-Moves oraz Alolańskie Formy, regionalne warianty istniejących Pokémonów dostosowane do środowiska Aloli. Narracja eksplorowała tematy tradycji kontra nowoczesności.
Pokémon Ultra Sun i Ultra Moon
Wydane w 2017 roku, Ultra Sun i Ultra Moon były ulepszonymi wersjami Sun i Moon, oferując alternatywną fabułę z większym naciskiem na Necrozmę i Ultra Bestie. Zawierały nowe obszary, dodatkowe Pokémony i rozszerzoną zawartość po zakończeniu gry, w tym Battle Agency. Tytuły te dopracowały doświadczenie w Aloli dzięki ulepszonemu przepływowi rozgrywki, nowym Z-Moves i dodatkowym wyzwaniom, zapewniając pełniejsze odkrycie regionu i jego tajemnic.
Zmiana tradycyjnych Sal Trenerów na Wyzwanie Wysp, będące podstawą serii od pierwszej generacji, wskazuje na gotowość do eksperymentowania z fundamentalną strukturą progresji głównej serii. Był to odważny ruch, mający na celu utrzymanie świeżości rozgrywki i zapobieganie stagnacji. Wprowadzenie regionalnych form zademonstrowało kreatywny sposób na ponowne wyobrażenie sobie istniejących Pokémonów, dodając różnorodności i rozbudowując historię bez ciągłego wprowadzania całkowicie nowych gatunków. Ta generacja pokazała proaktywne dążenie do innowacji w ramach ustalonych mechanik i historii. Wskazywało to, że twórcy nie bali się kwestionować długotrwałych tradycji, aby utrzymać franczyzę atrakcyjną zarówno dla nowych, jak i starych graczy. Sukces regionalnych form utorował drogę dla podobnych koncepcji w przyszłych generacjach (np. formy Galar, Hisui, Paldea), udowadniając, że ponowne kontekstualizowanie znanych elementów może być równie wpływowe, jak wprowadzanie zupełnie nowych.
Generacja 8: Nowa Era na Switchu (Nintendo Switch)
Ósma generacja oznaczała pełne przejście franczyzy na hybrydową konsolę Nintendo Switch, przynosząc znacznie ulepszoną grafikę i nowe paradygmaty rozgrywki. To pokolenie obejmuje zarówno tradycyjne gry RPG, jak i te, które eksperymentują z formułą.
Pokémon: Let’s Go, Pikachu! i Let’s Go, Eevee!
Wydane w 2018 roku, gry te były odświeżonymi wersjami Pokémon Yellow na Nintendo Switch, służąc jako punkt wejścia dla nowych graczy i tych zaznajomionych z Pokémon Go. Charakteryzowały się uproszczonymi mechanikami łapania inspirowanymi grą mobilną, widocznymi dzikimi Pokémonami w świecie gry oraz kooperacyjnym trybem wieloosobowym. Chociaż nie były to tradycyjne gry RPG z głównej serii we wszystkich aspektach, oferowały nostalgiczny powrót do Kanto z nowoczesną grafiką i służyły jako pomost do ery Switcha.
Pokémon Sword i Shield
Wydane w 2019 roku, Sword i Shield były pierwszymi zupełnie nowymi grami z głównej serii opracowanymi specjalnie dla Nintendo Switch, osadzonymi w regionie Galar, inspirowanym Wielką Brytanią. Wprowadziły 81 nowych Pokémonów i zjawisko Dynamax/Gigantamax, pozwalające Pokémonom stawać się gigantycznymi i potężnymi. Funkcje obejmowały Dziki Obszar (Wild Area), strefę częściowo otwartego świata, oraz rozszerzenia w formie zawartości do pobrania (DLC), co było nowością dla głównej serii.
Pokémon Brilliant Diamond i Shining Pearl
Wydane w 2021 roku, były to wierne remake’i gier Diamond i Pearl z czwartej generacji na Nintendo Switch. Opracowane przez ILCA, zachowały oryginalną perspektywę z góry i styl artystyczny chibi, jednocześnie aktualizując grafikę dla nowoczesnego sprzętu. Pozwoliły graczom ponownie odwiedzić region Sinnoh i doświadczyć klasycznej historii z ulepszeniami poprawiającymi komfort gry, w tym Wielkim Podziemiem (Grand Underground) i Kryjówkami Pokémonów (Pokémon Hideaways).
Pokémon Legends: Arceus
Wydana w 2022 roku, Pokémon Legends: Arceus stanowiła znaczące odejście od tradycyjnej formuły głównej serii, skupiając się na eksploracji i badaniach w starożytnym regionie Hisui (przeszłość Sinnoh). Wprowadziła elementy akcji w czasie rzeczywistym, bardziej otwartą strukturę i nowe formy oraz ewolucje Hisui. Gra zakwestionowała długotrwałe konwencje, oferując świeżą perspektywę na świat Pokémonów i jego historię, i została wysoko oceniona za innowacyjne podejście.
Hybrydowy charakter Nintendo Switch umożliwił twórcom eksperymentowanie z różnymi doświadczeniami w ramach „głównej serii” jednocześnie. Let’s Go celowało w casualową publiczność i graczy Pokémon Go; Sword/Shield kontynuowało tradycyjną ścieżkę z nowoczesnymi elementami; Brilliant Diamond/Shining Pearl zaspokajało nostalgię wiernym podejściem; a Legends: Arceus przesuwało granice tego, czym może być gra RPG Pokémon, eksplorując nowe pętle rozgrywki. Ta dywersyfikacja pokazuje strategiczną odpowiedź na dojrzewającą publiczność i ewoluujące oczekiwania rynku. Oznacza to, że „główna seria” nie jest już monolitycznym bytem, ale elastyczną koncepcją, która może obejmować różne style rozgrywki i trafiać do różnych segmentów ogromnej bazy fanów Pokémon, jednocześnie wykorzystując możliwości Switcha. Wprowadzenie DLC (Sword/Shield) również stanowi zmianę w kierunku wsparcia zawartości po premierze, co jest powszechną praktyką w nowoczesnych grach.
Generacja 9: Otwarty Świat i Terastalizacja (Nintendo Switch)
Dziewiąta generacja w pełni przyjęła strukturę otwartego świata i wprowadziła nowe, krystaliczne zjawisko. Tytuły tej generacji kontynuują trend dywersyfikacji doświadczeń na Nintendo Switch.
Pokémon Scarlet i Violet
Wydane w 2022 roku, Pokémon Scarlet i Violet wprowadziły graczy do rozległego, otwartego świata regionu Paldea, inspirowanego Półwyspem Iberyjskim. Gry te oferowały bezprecedensową swobodę, pozwalając graczom na podjęcie trzech różnych ścieżek fabularnych w dowolnej kolejności. Wprowadziły 107 nowych Pokémonów i zjawisko Terastalizacji, które pozwala Pokémonom zmieniać swój typ i przybierać krystaliczny wygląd, dodając nową strategiczną warstwę do bitew. Gry te stanowiły znaczący krok w kierunku prawdziwie otwartego świata Pokémon.
Pełne przyjęcie otwartego świata w głównych grach RPG sygnalizuje jasny kierunek rozwoju dla przyszłości serii, mający na celu zapewnienie większej swobody działania gracza i immersji. Jest to bezpośrednia ewolucja od bardziej liniowych ścieżek poprzednich gier. Sugeruje to, że przyszłe tytuły głównej serii prawdopodobnie będą nadal rozszerzać tę swobodę, potencjalnie integrując elementy innowacyjnej rozgrywki z Legends: Arceus. Zapowiedź Pokémon Legends: Z-A na 2025 rok dodatkowo wzmacnia ten kierunek, wskazując na kontynuację podserii „Legends” w ramach głównej linii. Oznacza to zaangażowanie w ponowne odkrywanie podstawowego doświadczenia, przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości franczyzy.
Podsumowanie: Dziedzictwo i Przyszłość Serii
Seria głównych gier Pokémon niezmiennie ewoluowała i utrzymywała swoją popularność przez prawie trzy dekady. Każda generacja budowała na swoich poprzedniczkach, wprowadzając nowe Pokémony, regiony, mechaniki i postępy technologiczne. Od skromnych początków na Game Boyu, gdzie wymiana Pokémonów między graczami była kluczowa dla ukończenia kolekcji, po globalne bitwy online na Nintendo DS, seria konsekwentnie dostosowywała się do zmieniającego się sprzętu i ewoluujących oczekiwań graczy.
Zdolność serii do adaptacji jest widoczna w jej przejściu od liniowych ścieżek do otwartych światów, co jest odpowiedzią na współczesne trendy w grach. Wprowadzenie remake’ów pozwoliło na ponowne zaangażowanie weteranów i wprowadzenie nowych graczy w klasyczne przygody, jednocześnie utrzymując starsze regiony w świadomości. Eksperymentowanie z podstawową strukturą rozgrywki, jak zastąpienie Sal Trenerów Wyzwaniem Wysp, oraz wprowadzanie nowych mechanik, takich jak Mega Ewolucje czy Terastalizacja, świadczy o ciągłym dążeniu do innowacji.
Przyszłość franczyzy wydaje się równie dynamiczna, z zapowiedziami takimi jak Pokémon Legends: Z-A, które wskazują na dalsze eksplorowanie innowacyjnych koncepcji w ramach głównej serii. Pokémon zajmuje wyjątkowe miejsce w historii gier wideo i pozostaje istotnym fenomenem kulturowym, który nieustannie się rozwija, aby sprostać oczekiwaniom swojej globalnej bazy fanów.















